fredag 28 oktober 2011

iPhone vs Android

Jag började Twittra om Apple och hur deras produkter fördummar människan, insåg att jag hade för mycket att säga på 140 tecken så det är lika bra att skriva ett inlägg.

När jag säger att Apples produkter fördummar människan så säger jag detta med en iPhone4 i fickan och en iPad på nattduksbordet. Så jag är väl kanske redan fördummad. Men för att väga upp det hela har jag även en Androidmobil (Google Nexus S) vilken är min andra Androidmobil.

Jag förnekar inte att Apples iPrylar är användarvänliga, snygga och jävligt bra. Men när man har en Androidlur i ena näven och en iPhone i andra så är det lättare att jämföra än att bara slänga ur sig: "Apple är skit!".

Apple är inte skit. Apple är istället jäkligt duktiga, och smarta(!) - men fördummar användaren. Men vad menar jag då med att iPrylarna fördummar användaren? Jo, titta på en iPhone, det finns en knapp - hemknappen - det går liksom inte att missa vilken knapp som man ska trycka på. En Androidmobil har oftast minst tre knappar - Tillbaka, Meny och Hem - som enligt mig är tre mycket användbara knappar och något jag saknar på en iPhone. Istället har iPhone lagt in så att Tillbaka och Meny måste byggas in i alla enskilda appar vilka oftast placeras på exakt samma ställe.

När man äger en iPhone eller en annan iPryl så accepterar man Apples val på hur telefonen eller prylen ska användas. Man är styrd i hur hemskärmen ser ut, var appar placeras, hur man låser upp telefonen. Äger man istället en Android och inte är nöjd med hur t.ex. Samsung utformat sin låsskärm, "Ja men byt den då!" säger lilla Droidgubben och ett besök i Android Market senare så kan jag ha en helt annan låsskärm. Eller som i mitt fall där jag ägde en SonyEricsson Xperia x10 mini och verkligen avskydde hemskärmen. Jag bytte ut den till en annan Launcher och vips blev telefonen användbar!

Vad jag försöker säga med min "fördumning" är att vi människor ständigt och jämt strävar efter valfrihet men när det kommer till de prylar vi använder mest, som t.ex. mobiler och datorer, ja då ska vi vara styrda och inte ha någon valfrihet alls. Är inte det en steg mot fördumning eller är det bara jag som inte fattat grejen med de låsta iPrylarna ännu?

Ville bara säga att Android roboten är förbannat söt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar