lördag 3 mars 2012

Nybakat bröd


Martin åkte ut och fiskade i morse så jag fick en dag för mig själv. Utnyttjade det med att ta sovmorgon, åt långfrukost och sen började jag baka bröd(!?). Jag bakar sällan bröd eftersom jag sällan äter bröd. Men imorgon är det Vasaloppet och då blir det traditionell Vasaloppsfrukost och vad skulle passa bättre än hembakat bröd. Så sagt och gjort, mammas gifflar fick det bli.

När dom var klara var det bara att brygga lite kaffe, sätt sig ute i solen på altanen med en bok och provsmaka. Och dom smakade jättegott!

Recept på gifflar (12 st):

50 g jäst
2 ½ dl mjölk
50 g margarin
1 tsk salt
6-7 dl vetemjöl
Pensling:
1 ägg
vallmofrö

Smula ner jästen i en degbunke. Smält margarinet, tillsätt mjölken och värm tills spadet är ljummet, ca 37 grader.
Häll degspadet över jästen och rör om tills den är löst. Tillsätt salt och arbeta in så mycket av mjölet att degen blir smidig. Låt den jäsa övertäckt med duk ca 20 minuter.
Arbeta därefter degen lätt i bunken. Knåda in resten av mjölet på bakbordet.
Dela degen i två bitar och kvala ut varje del till en rund kaka. Sporra eller skär ut 6 trekanter i varje kaka. Rulla ihop trekanterna. Börja från den breda sidan. Lägg dem med skarven nedåt på en smord plåt eller med bakplåtspapper. Böj gifflarna så att de blir halvmånformade.
Låt gifflarna jäsa ca 10 minuter under bakduk. Pensla med lätt uppvispat ägg. Strö på vallmofrön.
Grädda gifflarna i 250 graders ugnsvärme 7-10 minuter. Låt svalna på galler och under bakduk. Smakar gott med bara smör på.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar